تبلیغات
پایانی برای زمان - اعتقاد، نماد، شعار1:مقاله دوم
پایانی برای زمان

آن گاه كه زمین از حركت باز می ایستد.

اعتقاد، نماد، شعار1:مقاله دوم

جمعه 19 فروردین 1390

نوع مطلب :اعتقاد، نماد، شعار، 

بسم الله الرحمن الرحیم

اعتقاد، نماد، شعار

بیش­تر افراد نگاه مثبتی به اومانیسم یا بشرنگاری دارند. آن­ها فکر می­کنند که این اعتقاد شامل نوع دوستی، برادری و... است. در حالی که اومانیسم با آفرینش انسان توسط انسان مخالف است. اگر در یک واژه­نامه­ی عادی معنای این واژه را نگاه کنید به این تعریف برمی­خورید:

نظام فکری مثبتی بر ارزش­ها، خصایص و اخلاقیاتی که پنداشته می­شود فارق از هرگونه قدرت ماوراالطبیعی، درون انسان وجود داشته باشند.

کرلس سامنت می­نویسد:

اومانسیم معتقد است که  طبیعت سراسر از حقیقت ساخته شده، ماده و انرژی اساس جهان را تشکیل می­دهند و ماوراالطبیعه وجود ندارد. غیر معنا بودن ماورااطبیعه به این معنا است که اولا در سطح بشری، انسانها دارای روح غیرمادی و جاودان نیستند، و ثانیا در سطح جهانی، عالم صاحب خدای غیرمادی و فناناپذیر نیست.

 

از جمله عاقیدی که اومانیسم به آن معتقد است:

انسان نسبت به هیچ قدرتی نسبت به خود مسئولیتی ندارند.

عقیده به خداوند موجب عدم پیشرفت افراد و جوامع شده است.

اولین بیانیه اومانیسم:

 -  اومانیست­های مذهبی، جهان را وجودی خود به خود می­پندارند و به آفرینش ایمان ندارند.

 - اومانیسم معتقد است انسان جزیی از طبیعت است و در نتیجه­ی فرایند ممتد پدیدار شده است.

 - اومانیسم با عقیده بر یکپارچگی حیات، دوگانگی ذهن و روح را رد می­کنند.

 - اومانیسم معتقد است تمدن و فرهنگ مذهبی بشر به طور واضح در علوم انسان شناسه­ی تاریخ ترسیم گردیده­اند محصول طبیعی کنش و واکنش­ها انسان با محیط طبیعیفردی که در محیط فرهنگی خاصی متولد می­شود تا حدود بسیاری از آن الگو می­پذیرد.

 - اومانیسم ادعا می-­کند آن­چه توسط دانشمندان نوین به عنوان ماهیت جهان ترسیم شده هرگونه ضمانت ماوراالطبیعه بودن ارزش­های انسانی را  غیرقابل قبول می­کند...

 - ما مجاب شده­ایم که جهان دوره­ی توحید، خداپرستی، مدرنیسم و انواع اندیشه­های جدید را پشت سر گذاشته و می­گذارد.

 

در واقع آنان از محیط بیرون نگاه می­کنند و می­گویند ما اندیشه­ای هستیم که می­گوییم اندیشه­های دیگر می­آیند و از بین می­روند. در واقع این اندیشه­ای است که می­گویند از بقیه بالاتر است.

در ماده­ی یک می­گوید جهان خودش به وجود آمده. در ماده­ی 2 می­گوید انسان آفریده نشده است. در ماده­ی 3 می­گوید انسان روح ندارد و از تماما از ماده است. در ماده­ی 4 منکر طبیعت خدا شده. در ماده­ی 5 منکر برتری خدا به انسان شده. در ماده­ی 6 می­گوید توحید باید کنار گذاشته شود.

اومانیست یک تفکر ضد مذهبی است.

در قرآن آمده که مگر انسان نمی­پندارند که ما او را از نطفه­ای که در شکم مادرش است آفریدیم و به او شکل دادم و سپس او را زنده می­کنم پس از مرگ.

خداوند می­گوید انسان بدون مسئولیت نیست و باید در روز موعود پاسخ کار­هایش را بدهد و در مقابل اعمال خود مسئول است. 

اومانیست در اولین بیانیه­ی خود معتقد است که دانشمندان و علم هم با این امر موافقند در حالی که این طور نیست. جاودانگی جهان و نظریه­ی تکامل به اثبات رسیده که اشتباه هستند.

دو نظریه­ی علمی که بیانگر انبساط جهان و محاسبه­ی نسبت هیدروژن به هلیم ثابت می­کند که جهان شروعی داشته. نظریه­ی بینگ بنگ می­گوید که جهان از هیچ شروع شده است. اومانیسم­ها بالاخره در جلوی این فرایض تسلیم گشتند.

نظریه تکامل هم که می­گوید موجودات زنده خود به خود از ماده­ای که خود وجود نداشته به وجود آمده است با توجه به سنگواره­ها رد می­شد زیرا قالب موجودات از همان اول با همان خصوصیات بوده است. این گواه آفرینش است.

ماده­هایی هم که ادعا می­­کند انسان­ها بی دین خوش­بخت ترند نیز در طی تاریخ رد شده. مثلا نظام کمونیسم اومانیسمی باعث کشته شدن هزاران نفر در جاهای مختلف جهان شده است. هم چنین نظام سرمایه داری آمریکا که اومانیسمی هست نیز در درست کردن صلح و خوشنودی ناموفق بوده است.

با تمام این استدلال­ها آنان هنوز بر عقید مذهبی خود پافشاری می­کنند و در حال تبلیغات وسیع در این زمینه هستند.

بعد از رد شدن نظریات آن­ها. آنان پس از 40 سال بیانیه­ی دوم خود را منتشر کردند:

اومانیست­ها هنوز هم همانند سال 1933 م. معتقدند، توحید سنتی، مخصوصا ایمان به این­که خدا دعا را می­شنود، زنده است، مراقب انسان­هاست، دعاهایشان را درک می­کند و برایشان کاری انجام می­دهد، هنوز به اثبات نرسیده و منسوخ شده است. ما معتقدیم مذاهب متعصب سنتی و خودکامه که وحی، خدا، تشریفات مذهبی و دین را مافوق نیازها و تجربیات انسان می­پندارند موجب بدبختی نوع بشر گشته­اند. مابه عنوان کسانی که به توحید ایمان نداریم به انسان  و طبیعت و نه به خدا توجه می­کنیم.

این تعریف بسیار سطحی است و به قول بچه­ها مسئله را شکافت. بیانیه­ی دوم تنها بر اثر تعصبات جاهلانه و کورکورانه­ی خودشان  است.

سخنان خداوند در قرآن درباره­ی کافرین:

 

خدای شما آن خالق یگانه و یکتاست و آنان که به آخرت ایمان نمی­آورند دل­هاشان منکر توحید است و آن­ها مردمانی عصیان­گر و متکبرند. به طور قطع خداوند به آن­چه که مشرکان آشکار می­کنند  و آن­چه که پنهان می­دارند دانایی کامل دارد و بدون ترید خداوند متکبران عصیان­گر را دوست نمی­دارد. و چون از آنان پرسیده شود:(( پروردگارتان چه چیز نازل کرد؟)) پاسخ می­دهند:(( همان افسانه­ها و داستان­های قدیمی و تکراری.))

در واقع این آیه همه چیز را درباره­ی رفتار آن­ها شرح می­دهد. این در ذات کافران است. مانند خیسی که در ذات آب است و یا چربی که در ذات روغن است.

انشاءالله ادامه دارد.

 




فهرست وبلاگ

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

آرشیو

نویسندگان

پیوندها

نظرسنجی

    مطالب سایت را چه طور ارزیابی می کنید؟





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو

آخرین پستها

ابزار وبلاگنویسان
افراد آنلاین:
تعداد بازدیدها:
set as your home page